Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

Megtanítjuk őket „írni – olvasni – számolni” a film formanyelvén

Sára Balázs, a Színház és Filmművészeti Egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetének intézményvezetője nemzeti ünnepünk alkalmával, március 15-én a mozgókép területén kifejtett kiemelkedő alkotótevékenysége elismeréseként Balázs Béla-díj kitüntetésben részesült, amelyhez az SZFE gratulál. A vele készített beszélgetésben a „kályhától” indultunk.   Irigylésre méltó gyerekkora lehetett két nagy kaliberű művész Sára Sándor és Moór Marianna fiaként. Sokat […]

Sára Balázs, a Színház és Filmművészeti Egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetének intézményvezetője nemzeti ünnepünk alkalmával, március 15-én a mozgókép területén kifejtett kiemelkedő alkotótevékenysége elismeréseként Balázs Béla-díj kitüntetésben részesült, amelyhez az SZFE gratulál. A vele készített beszélgetésben a „kályhától” indultunk.

 

Irigylésre méltó gyerekkora lehetett két nagy kaliberű művész Sára Sándor és Moór Marianna fiaként. Sokat tanult tőlük? „Művészhangulat” volt a lakásban? Vagy épp ellenkezőleg?

Sajnos apám és anyám már kiskoromtól külön éltek, majd el is váltak. Gyermekkorom első felét anyám pedagógus – művész nagy családjában éltem. Nagybátyám építész, az egyik nagynéném festőművész, a többiek pedagógusok. Később miután apám lakáshoz jutott, hozzáköltöztem. Gyakori vendégek voltak: Csoóri Sándor, Kósa Ferenc, Páskándi Géza, Huszárik Zoltán, Veszprémi Imre szobrász, Orosz János festő, Szőllőssy András zeneszerző és felesége Éva, a Főiskola legendás művészettörténet tanára. Ezek az esti vacsorák, beszélgetések, alapvetően meghatározták későbbi látás- és gondolkodásmódomat.

Mikor döntött úgy, hogy szintén operatőr lesz?

Már a gimnázium alatt rengeteget fotóztam. Érettségi után az MTI Fotónál dolgoztam asszisztensként, ahol már kisebb események fényképezését is rám bízták. Majd amikor a Főiskola meghirdette az induló operatőr szakot, gondoltam megpróbálom. Miután bekerültem a második fordulóba, úgy éreztem, hogy most már végig kell csinálnom.

Mikor lépett egy nagyot azt érezve, hogy mindenkinek kikerült az árnyékából és megszületett Sára Balázs az önálló entitás?

Amikor apám közölte velem, én leszek a Könyörtelen idők című filmjének operatőre.

Pályája során sorrendben mik voltak a legkedvesebb munkái?

A játékfilmek, amik évente sorban jöttek egymás után.

Sokat dolgozott, dolgozik televízióban, ami a pillanat műfaja. Nem érzi favágásnak?

A Főiskola után kameramanként kezdtem, majd a Chrudinák Alajos által szerkesztett Panorána című külpolitikai magazinnak forgattam nem éppen békés vidékeken, Kambodzsától Afganisztánon át a Balkánig, de ott voltam a berlini fal bontásánál is. Felvételeimmel ma is találkozom, amikor a berlini fal a téma. Közben leforgattam hat játékfilmet. Sosem engedtem meg magamnak, hogy ne legyen munkám, ezért dolgoztam párhuzamosan a televízióban. Apám a Vigyázók előkészítésekor meg is jegyezte, hogy ideje lenne kevesebbet maszekolni. Aztán jött a Duna TV, majd az MTVA. Magazinműsorokat, dokumentumfilmeket, portréfilmeket fényképeztem, rendeztem és vágtam. A napi műsorkészítés favágásnak tűnhet, de sosincs két egyforma nap, mindig felmerül valami megoldandó feladat. Hogy emellett formában tartsam magam, rendszeresen vállaltam híradós munkát. A Család-barát magazinban, amiből körülbelül kétezret – nem elírás, kétezret – jegyzek, mint vezető operatőr, minden adásban más produkciók, kreatív megoldások adódnak.

Manapság mindenki operatőr. A híradók rendre leadnak mobilos felvételeket, gyerekeknek mobillal készített filmversenyt hirdetnek. Hogy éli ezt meg emberileg és szakmailag?

Mindegy, hogy mi az eszköz, a gondolat, és a látásmód a lényeg. Ugyanakkor a játékfilm és az igényes dokumentumfilm megkívánja a digitális 35mm-es filmtechnikát.

Most sok operatőr passziválta a tanulmányait, akik maradtak, azok viszont világszínvonalon tanulhatnak. Mennyire van kedvére az új intézet?

Olyan eszközök érkeztek, amelyeket eddig egy félévben csak néhány napig használhattak az operatőr hallgatók. Ezek most az intézet műtermében akár minden nap rendelkezésre állnak.

A családjáról elárul-e valamit? Van még operatőr?

Húgom Sára Júlia filmrendező. Feleségem pénzügyi területen dolgozott, jelenleg a családi birtokot igazgatja. Harminchárom éves fiúnk gazdálkodás-menedzsment szakon végzett, jelenleg a világ egyik legnagyobb film- és médiacégénél dolgozik elemzőként. Ugyanakkor feleségem nővére szintén az SZFE-n végzett, az MTVA operatőre, öccse pedig nemzetközi balettművész.

A következő teljes évfolyam a jövő ősszel induló lesz, őket most tavasszal felvételiztetik. Milyen fiatalokat vár szíve szerint?

Nyitott, befogadóképes, szakmailag elhivatott, tehetséges fiatalokat várunk, akiket szeretnénk megtanítani „írni – olvasni – számolni” a film formanyelvén.

Fotók: Origo/Csudai Sándor és Sára Balázs archívuma

Sára Balázs a Vigyázók forgatása közben


Életrajz

Sára Balázs 1962-ben született Budapesten. Nemzeti ünnepünk alkalmából 2021. március 15-én Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere Balázs Béla-díjban részesítette. Édesapja, Sára Sándor, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, filmrendező, édesanyja, Moór Marianna, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész.  Sára Balázs 1986-ban szerzett televíziós és filmoperatőr diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Filmográfiája operatőrként tizenegy dokumentumfilmet, hat játékfilmet, hét tévéfilmet és sok száz televíziós műsort tartalmaz. Rendezőként színházi közvetítések, portréfilmek, dokumentumfilmek és magazinműsorok több tucatját jegyzi. Sára Balázs 2020 novemberében lett a Színház és Filmművészeti Egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetének megbízott vezetője.