Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

Herczeg Tamás: Minden kezdet egyben a lehetőségek tára

Dr. Herczeg Tamással Bánffy-díjas kulturális menedzser, színházrendező a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézet új vezetőjével beszélgettünk. Milyen tervekkel készül a szeptemberi kezdésre, milyen lehetőségeket, kihívásokat lát? Szakmai pályaképem alapvetően a színházi intézményvezetéshez, művészeti menedzsmenthez kapcsolódik, de hosszabb ideje veszek részt a művészeti felsőoktatásban is. Közel tizenöt évig vezetőként kötődtem a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz, mellette a Szegedi […]

Dr. Herczeg Tamással Bánffy-díjas kulturális menedzser, színházrendező a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézet új vezetőjével beszélgettünk.

Milyen tervekkel készül a szeptemberi kezdésre, milyen lehetőségeket, kihívásokat lát?

Szakmai pályaképem alapvetően a színházi intézményvezetéshez, művészeti menedzsmenthez kapcsolódik, de hosszabb ideje veszek részt a művészeti felsőoktatásban is. Közel tizenöt évig vezetőként kötődtem a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz, mellette a Szegedi Tudományegyetem Művészeti Karán címzetes docensként oktattam. Tavaly februárban azzal a határozott szándékkal köszöntem el a Szabadtéri igazgatásától, hogy a jövőben a tanításra és alkotóművészi kihívásokra szeretnék koncentrálni.

A megújuló Színház- és Filmművészeti Egyetemhez a rendezőasszisztens képzés osztályvezetőjeként csatlakoztam, mostantól a tanítás mellett a Színházművészeti Intézet vezetőjeként is készülnöm kell a következő tanévre. Az egyetemi menedzsment tagjaként az intézet vezetése a szakmai pályafutásom fontos és kihívásokkal teli állomása, annál is inkább, hiszen a hazai felsőoktatás szerkezeti reformjával kétségkívül jelentős időszakot élünk meg. Minden kezdet egyben a lehetőségek tára is, mindemellett különös felelősség a folyamatok alakításában részt venni.

Meglátásom szerint a Színház- és Filmművészeti Egyetem vonatkozásában a struktúraváltás mellett fontos, hogy a színházi életünkben a tartalmi, esztétikai változások is szerepet kapjanak. Mindezek tudatában készülök az elkövetkezendő időszakra, azzal a felelőséggel, hogy a formai változások bonyolítása mellett a művészoktatás egyik legfontosabb feladata a tartalmi, esztétikai értékek képviselete.

 

Tanulmányaiban milyen szerepet játszott a Színház- és Filmművészeti Egyetem?

Színházi szocializációm kettős, a drámapedagógiai végzettségem az SZFE-n szereztem, de színházművészeti tanulmányaim többsége, így a doktori iskola és a színházrendezői képzés is erdélyi tanulmányaimhoz kötődnek. Kapcsolódva az előzőekben elmondottakhoz, számomra
megélt tapasztalat szembesülni a nálunk fősodortól gyökeresen eltérő színházi gondolkodásmóddal is. Az alkotói kifejezések, narratívák és stílusok változása mindenkor természetes. Az azonban, hogy ezek a folyamatok milyen módon és súllyal jelennek meg a művészeti oktatásban, már döntés kérdése.

A következő tanévben mely szakok indulnak az Intézetben?

Ősztől a Szinházművészeti Intézet képzésein színházrendező prózai, színházrendező báb specializáció, valamint színművész szakok indulnak. A három induló osztályban várhatóan 21 hallgató kezdi meg tanulmányait.


Mit javasol egyetemünk új hallgatóinak, milyen gondolatokkal és hozzáállással kezdjék meg egyetemi éveiket?

Művészettel foglalkozni csak nyitott gondolkodással, a világra és egymásra való érzékenységgel érdemes. Fontos személyiségek indítanak osztályt, olyan tanárok, akiktől biztos színházi értékrendet és energiát, nem utolsó sorban komoly szakmai tudást kaphatnak. Meg kell említenem például Tompa Gábort, aki hatalmas színházi tekintély, vagy Funtek Frigyest, aki úgyszintén nemzetközileg is elismert színházi mester. Mindketten jelentős, külföldi oktatói tapasztalattal is rendelkeznek.

Az elmúlt egy évben azt tapasztaltam, hogy egyre erősebb, összetartóbb közösség alakul az Egyetemen. A kezdő osztályok kapcsolatainak kibontakozását örömmel figyelem, és a különböző évfolyamon tanuló hallgatók is egyre kíváncsibbak egymásra. Az egyetem vezetése részéről szervezett programok sokasága ösztönzőleg hat a folyamatokra.
Igyekszünk helyzeteket teremteni, hogy a színészek, rendezők, filmesek és asszisztensek az egyetemi időszak alatt mind jobban megismerjék egymást, közösen hozzanak létre produkciókat.

Az egyetemi évek alatt kialakuló barátságokat, művészi és szellemi közösségeket nagyon fontosnak gondolom, hiszen akár egy egész alkotói életre szóló barátságokká, szellemi kapcsolatokká válhatnak.

Az intézetvezetői és a fent említett tevékenységek mellett, ha még mindig marad ideje, mit csinál szívesen szabadidejében?

Szenvedélyesen szeretem a színházat nézőként is, így a szabadidőm egy része is a munkámhoz kötődik, mindemellett alkotóként, így rendezőként és kreatív producerként továbbra is dolgozni fogok.