[sliderpro id=”5″]
A HARMADIK FACT
Január 31. és február 3. között harmadik alkalommal rendezzük meg a FACT (Festival Arts Cinema Theatre) nemzetközi fesztivált.
Az európai művészeti egyetemek fesztiváljainak sorában a budapesti FACT különlegessége a két nagy művészeti ág, a film és a színház együttes bemutatkozása valamint a színpadi látványban érdekelt díszlet- és jelmeztervező hallgatók munkáinak megjelenése.
A FACT célja, hogy lehetőséget adjon magyar és külföldi diákoknak, hogy megismerjék egymás munkáit, a nagyközönség előtt bemutassák vizsgafilmjeiket és -előadásaikat, közös műhelymunkákon vegyenek részt és hosszútávú szakmai kapcsolatokat építsenek ki.
A 2019-es fesztiválon négy külföldi és a két hazai színművészeti egyetem hallgatói mutatkoznak be. Meghívást kaptak a prágai, a belgrádi, a giesseni, a versció-i és a kaposvári színművészeti egyetem produkciói, a házigazda Színház- és Filmművészeti Egyetem három előadással képviselteti magát.
Tovább gazdagodik a filmes kínálat, a dokumentum- és kisjátékfilm vetítés mellett a televíziós műsorkészítők munkáit külön program keretében mutatjuk be.
Látványtervező MA szakos hallgatóink mellé meghívtuk a társegyetemek tervezőit, így közös kiállításon láthatóak az SZFE, a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar növendékeinek alkotásai.
Idén első alkalommal kerül sor az úgynevezett OFF program keretében olyan nemzetközi workshopokra, amit az SZFE hallgatói szerveznek. Valamennyi résztvevő ország színész vagy rendező szakos növendékei tartanak foglalkozást, a négy nap során kilenc különböző tematikájú műhelymunka valósul meg, így lesznek többek között bábos, tévés, színházi és táncos projektek.
A fesztivál keretében két nemzetközi szakmai konferenciát is tartunk, az egyik a projektmódszer alkalmazási lehetőségeit járja körbe a felsőfokú művészeti oktatásban, a másik a meghívott egyetemek oktatásmódszertanával és fesztivál szervezői tapasztalataival foglalkozik.
„A FACT fesztivál azon túl, hogy bemutatja a színházi élet legfiatalabbjait, akiknek egy része alkotja majd a következő színházi generációt, új tendenciákat, gondolkodásbeli hasonlóságokat is felmutat a sokszínűségben.” (PUSKÁS Panni, revizor online)
The Third FACT!
The third edition of the international FACT (Festival Arts Cinema Theatre) Festival will be held between the 31 January and 3 February
What makes the FACT Festival in Budapest unique among other European theatre university festivals is that it focuses on two great art forms, theatre and film, while also holding exhibitions for students studying set and costume design.
The main goal of FACT is to allow Hungarian and international students to study each other’s works, to present their examination films and theatre productions to a larger audience, to take part in joint workshops and to build long-term working relationships.
Students from four international and two Hungarian theatre universities will have a chance to perform in front of the audience in Budapest. Productions were invited from Prague (Czech Republic), Belgrade (Serbia), Giessen (Germany), Verscio (Switzerland) and Kaposvár (Hungary), with the hosting University of Theatre and Film Arts in Budapest being represented by three performances.
The film programme has been expanded, so that beside our documentary and short film screenings, works by the television producer classes will also be showcased.
Our Scenography MA students will be joined by designers from two other important Hungarian art universities to hold a joint exhibition where visitors can see works created by students from the University of Theatre and Film Arts, Budapest, the Hungarian University of Fine Arts and the Rippl-Rónai Faculty of the Arts of the University of Kaposvár, Hungary.
This year will be the first time students from the University of Theatre and Film Arts will be organizing an OFF Programme consisting of various international workshops. Actor and director students from all participating countries will be holding sessions during the four days focusing on different topics, and creating puppet, television, theatre and dance projects together.
We will also be holding two international conferences within the framework of the festival, one about the project method and its application in artistic higher education, the other about the teaching methods of the invited universities and their experience in organizing festivals.
„Besides introducing us to young theatre artists, many of whom will become the next theatre generation, the FACT Festival also showcases new tendencies and similar modes of thinking within this colorful, diverse group.” (PUSKÁS Panni, critic, Revizor Online).
PROGRAM
2019.01.31. | Ódry Színpad || Ódry Stage | Hevesi terem || Hevesi Stage | Várkonyi terem || Várkonyi Studio | Menza | 208-as terem || Room 208 | Padlás || Attic |
12.00-13.00 | Ismerkedős workshop || Workshop and First Meet-Up | |||||
13.00-14.00 | ||||||
14.00-15.00 | 14.30: Intimitás létrehozása, randi F-fel || Producing Intimacy, Dating F | |||||
15.00-16.00 | ||||||
16.00-17.00 | 16.30: Bemutatkozik a Látványtervező MA szak / SZFE (Budapest, HU): Introducing the Scenography MA Program | |||||
17.00-18.00 | ||||||
18.00-19.00 | Fesztiválmegnyitó – Aula / Festival Opening Ceremony | 18.30: Kiállításmegnyitó / Exhibiton Opening Ceremony | ||||
19.00-20.00 | Filmvetítések (Kisjátékfilmek) - 120 perc / Film Screenings (Short Films) - 120 minutes | |||||
20.00-21.00 | ||||||
21.00-22.00 | Accademia Teatro Dimitri (Verscio, SUI): A GARDRÓB / Accademia Teatro Dimitri (Verscio, SUI): THE WARDROBE | |||||
22.00-23.00 | 22.30: SZFE (Budapest, HU): FÉLELEM ÉS FOGCSIKOR / SZFE (Budapest, HU): TERROR AND TEETHGRINDING | |||||
23.00-24.00 |
2019.02.01. | Ódry Színpad || Ódry Stage | 202-es terem || Room 202 | Könyvtár || Library | Tanácsterem, Vas utca 2c ||Conference Room, Vas str. 2c | Hevesi terem || Hevesi Stage | Egy emelet a Rákóczin || A floor of Rákóczi | Padlás || Attic |
09.00-10.00 | 09.30: Közösségi életrajzok || Communal Biographies | ||||||
10.00-11.00 | |||||||
11.00-12.00 | |||||||
12.00-13.00 | |||||||
13.00-14.00 | 7 súly || 7 Weights | A tökéletes színházi 1 perc || The Perfect Theatrical Minute | |||||
14.00-15.00 | KEREKASZTAL – konferencia / ROUND TABLE – Conference | ||||||
15.00-16.00 | |||||||
16.00-17.00 | |||||||
17.00-18.00 | Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): A LÁNYOD CSODÁLATOS TÖRTÉNETEI - 20 perc / Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): THE MOST AMAZING STORIES OF A DAUGHTER - 20 minutes | ||||||
18.00-19.00 | Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): A LÁNYOD CSODÁLATOS TÖRTÉNETEI - 20 perc / Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): THE MOST AMAZING STORIES OF A DAUGHTER - 20 minutes | ||||||
19.00-20.00 | University of Arts (Belgrád, SB): „JÓ ITT – FÁT VÁGOK, BABOT ESZEK” / University of Arts (Belgrade, SB): „HERE IS NICE – I CUT WOOD, I EAT BEANS“ | ||||||
20.00-21.00 | |||||||
21.00-22.00 | Accademia Teatro Dimitri (Verscio, SUI): MEA CULPA / Accademia Teatro Dimitri (Verscio, SUI): MEA CULPA |
2019.02.02. | Ódry Színpad || Ódry Stage | 202-es terem || Room 202 | Tornaterem || Gym Hall | Hevesi | 220-as terem || Room 220 | Egy emelet a Rákóczin || A floor of Rákóczi | Padlás || Attic | Radványi terem || Radványi Hall |
10.00-11.00 | A test felfedezése afrikai táncos elvek segítségével || Body Exploration through African Dance Principles | A bálna / The Whale | A projektmódszer alkalmazási lehetőségei – minikonferencia / Possibilities in Applying the Project Method – Mini-Conference | |||||
11.00-12.00 | ||||||||
12.00-13.00 | ||||||||
13.00-14.00 | A tudattalantól a tudatig || From Unconscious to Conscious | A tökéletes színházi 1 perc || The Perfect Theatrical Minute | ||||||
14.00-15.00 | ||||||||
15.00-16.00 | DAMU (Prága, CZ): UTAZÁS (8 előadás) / DAMU (Prague, CZ): JOURNEY (8 performances) | DAMU (Prága, CZ): NYERS (4 előadás) / DAMU (Prague, CZ): RAW (4 performances) | ||||||
16.00-17.00 | ||||||||
17.00-18.00 | SZFE (Budapest, HU): GULAG – PIROS LÓ – NOWADAYS / SZFE (Budapest, HU): GULAG – RED HORSE – NOWADAYS | |||||||
18.00-19.00 | ||||||||
19.00-20.00 | DAMU (Prága, CZ): FELJEGYZÉSEK FÖLÖS PILLANATOKRÓL / DAMU (Prague, CZ): NOTES FROM SPARE MOMENTS | |||||||
20.00-21.00 | ||||||||
21.00-22.00 | 21.30: Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): LEVÉLVÁLTÁSOK #1 / Justus-Liebig-Universität (Giessen, DE): CORRESPONDANCE #1 | |||||||
22.00-23.00 |
2019.02.03. | Ódry Színpad || Ódry Stage | Budapest | Hevesi terem || Hevesi Stage | 220-as terem || Room 220 | Menza | 202-es terem || Room 202 | Padlás || Attic | Vetítő, Szentkirályi utca 32a || Projection Room, Szentkirályi str. 32a |
11.00-12.00 | Városi kulisszajárás || Behind the Scenes in Budapest | |||||||
12.00-13.00 | ||||||||
13.00-14.00 | Intimitás létrehozása, randi F-fel || Producing Intimacy, Dating F | |||||||
14.00-15.00 | ||||||||
15.00-16.00 | DAMU (Prága, CZ): NYERS - 30 percenként / DAMU (Prague, CZ): RAW - every 30 minutes | DAMU (Prága, CZ): UTAZÁS - 15 percenként / DAMU (Prague, CZ): JOURNEY - every 15 minutes | SZFE (Budapest, HU): Tévés bemutatkozás / SZFE (Budapest, HU): Introducing the Television Producer Program | |||||
16.00-17.00 | ||||||||
17.00-18.00 | SZFE (Budapest, HU): HOGYAN TALÁLTAK EGYMÁSRA A NŐK ÉS A FÉRFIAK / SZFE (Budapest, HU): HOW WOMEN AND MEN FOUND EACH OTHER | |||||||
18.00-19.00 | ||||||||
19.00-20.00 | ||||||||
20.00-21.00 | KE (Kaposvár, HU): RÉSZEGEK / KE (Kaposvár, HU): DRUNKS | |||||||
[vc_column][vc_column_text][c#000000;b;border_right;border_left;border_left;border_left]21.00-22.00 |
Előadások
(Accademia Teatro Dimitri, Verscio, Svájc || Accademia Teatro Dimitri, Verscio, Switzerland)
A GARDRÓB című előadás létrejötte a Divadlo Continuo (CZ) által vezetett 2018-as nemzetközi nyári „8” projekthez köthető. Középpontjában egy szokatlanul kiképzett, fából készült gardrób áll, amely sötét földdel van tele. Ez az elhanyagolt dolgok, tudatalatti vágyak, elrejtett álmok, régi félelmek és újra megragadott emlékek tere. Az előadás a tánc, a látvány és abszurd színház nyelvén szólal meg, és különböző történelmi, mitologikus és kortárs történetek, valamint archetipikus figurák inspirálják. Olyan figurák, akik mind végleges elszigeteltségben élnek.
THE WARDROBE was first conceived in 2018 during the international summer project “8” given by Divadlo Continuo (CZ). The setting is an unusually shaped wooden wardrobe filled with dark soil. It is a space of neglected things, unconscious desires, hidden dreams, old fears and captured memories. The performance combines the languages of dance, visual and absurd theatre, and is inspired by different historical, mythological and contemporary stories and their archetypal figures. Figures living in extreme situations of isolation.
Társalkotók és értelmezők || Created with & Interpreted by: Felix BAUMANN (DE), Jakub ŠTOURAČ (CZ), Elena PECENOVÁ (CZ), Pilou BARGE (FR), Nicolas BREGOVIČ (FR)
Élőzene || Live Music: Pilou BARGE (FR)
Díszlet || Stage Design: Jakub ŠTOURAČ (CZ)
Zene || Music Design: Matĕj VEJDĔLEK (CZ)
Dramaturg || Dramaturgy: Marek TUROŠÍK (SK)
Koncepció és rendezés || Concept and Direction: Felix BAUMANN (DE)
január 31. 19:00, Padlás. || 31 January 7 PM. Attic.
Az előadás hossza 40 perc szünet nélkül. || The performance is 40 minutes long without intermission.
(Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Magyarország || University of Theatre and Film Arts, Budapest, Hungary)
A náci Németország lakói csendesen meghúzódnak otthonaikban. Ebédelnek, hallgatják a rádiót, beszélgetnek, telefonálnak. Közben a politika egyre jobban bekúszik az életükbe. A lakók szép lassan megváltoznak, egyes tulajdonságok felerősödnek, mások eltűnnek. Azt pedig tudjuk, milyen szörnyűségekhez vezet mindez.
Szerencsére ma már túl vagyunk a diktatúrák borzalmain. Tanultunk belőlük. Túl vagyunk a manipuláción, a korrupción, nincs propaganda, nincs cenzúra, nem egy párt kezében van minden hatalom. A darab tehát nem aktuális. Történelmi érdeklődésből vettük elő.
Tíz pillanatkép a náci Németországból, Bertolt Brecht Rettegés és ínség a Harmadik Birodalomban című művéből. Vizsgaelőadás.
The citizens of Nazi Germany are living quietly in their homes. They have lunch, listen to the radio, talk, make phone calls. Meanwhile politics are slowly creeping into their lives. The citizens slowly change, certain aspects of their personalities become stronger, others disappear. And we all know what horrible things this could lead to.
Luckily enough we have left the horrors of dictatorship behind us. We’ve learned our lesson. No more manipulation, corruption, no more propaganda, no censorship, and all power is not held by a single party. Which is why the play is not really about our current circumstances at all. We’re just staging it out of historical curiosity.
Ten snapshots of Nazi Germany, based on Bertolt BRECHT’s Fear and Misery of the Third Reich. An examination performance.
Fordította || Translated by: VIKTOR János
Dalszövegek || Lyrics by: FEKETE Ádám
Szereplők || Cast: NAGY-BAKONYI Boglárka, MESSAOUDI Emina, HUNYADI Máté, MARTINKOVICS Máté, SZÁNTÓ Balázs, VIZI Dávid
Díszlet || Set Design: KUTI Letícia
Jelmez || Costume Design: MOLNÁR Anna
Dramaturg: SÉNYI Fanni
Rendező || Directed by: TÁRNOKI Márk
január 31. 22:30, Ódry Színpad. || 31 January 10:30 PM. Ódry Stage
Az előadás hossza 1 óra 35 perc szünet nélkül. || The performance is 1 hour 35 minutes long without intermission.
Magyar nyelven angol felirattal. || In Hungarian with English subtitles.
(Justus Liebig Egyetem, Alkalmazott Színháztudomány Intézet, Giessen, Németország || Angewandte Theaterwissenschaft, Justus-Liebig-Universität, Giessen, Németország)
Miközben Camila főz és cukorcsíkokat szippant fel, a közönség részt vesz egy bensőséges konyhai párbeszédben, amelyben történetek hangzanak el gyorséttermi kajákról, cukorról, szexről, függőségekről, hiányokról és anyai szeretetről.
„A lányod csodálatos történetei című élő performanszt azért hoztam létre, hogy beszélhessek a szeretet és a cukor közti összefüggésről, a társadalmi és szülői viszonyról, és arról, ahogyan az étel és a cukor befolyásolja érzelmeinket, ami pedig a kapitalizmussal hozható összefüggésbe.”
Az előadásban Camila azt a napot idézi meg, amikor utoljára beszélt édesanyjával, miközben brigadeirót, egy hagyományos brazil édességet készített kilencedik születésnapjára.
While Camila cooks and sniffs lines of sugar, the audience joins an intimate dialogue in a kitchen exchanging stories about junk food, sugar, sex, addictions, absences and maternal love.
„I developed the live performance The Most Amazing Stories of a Daughter in order to discuss the relationship between affection and sugar, the social and parental relationship, and domination through food and sugar as a question of feelings, which is also related to capitalism.”
In this piece the artist looks into the last time she talked with her mother while cooking ‘brigadeiro’, a traditional Brazilian sweet for her 9th birthday party.
Előadja || Performed by: Camila RHODI
Alkotótárs || Co-creator: Yunus ERSOY
Időpont és helyszín || Time and Venue:
február 1. 17:00 és 18:00. 202/220-as terem || 1 February 5 PM and 6 PM. Classroom 202/220.
Az előadás hossza 20 perc. || The performance is 20 minutes long.
Angol nyelven magyar felirattal. || In English with Hungarian subtitles.
(Belgrádi Művészeti Egyetem, Színművészeti Kar, Belgrád, Szerbia || Faculty of Dramatic Arts, University of Arts in Belgrade, Belgrade, Serbia)
Filip GRUJIĆ darabja olyan fiatalokról szól, akiknek minden vágya, hogy egy olyan csoporthoz tartozzanak, ahol minden szerep egyértelmű, ahol nincsenek érzelmek, és ahol nem kell önállóan gondolkodniuk. Három fiatalt követhetünk nyomon, akik nem tudnak önállósodni, sem megszabadulni családi örökségüktől, ezért belépnek egy nemrég Belgrádban nyílt toborzó központba, ettől remélve a megváltást. Történeteiken keresztül három családi drámába nyerünk betekintést – és képet kapunk azokról a problémákról, amelyeket a mai fiatal szerbek felmenőiktől megörököltek, és amelyekkel még sokáig küzdeniük kell majd.
Filip GRUJIĆ’s play is about young people whose ideal is to be a part of a group where everything is clear, where there are no emotions, and where they do not have to think for themselves. In it we follow three young people who are unable to free themselves from the influence of their family heritage and become accomplished individuals. Thus they join the newly opened recruiting center in Belgrade in hope of salvation. Through their stories we get a glimpse into three family dramas – and also get a picture of the problems young Serbians inherit from their past, and will perhaps have to deal with far into the future.
Játsszák || Cast: Jelena SIMIĆ, Filip HAJDUKOVIĆ, Marko Mak PANTELIĆ
Rendezőasszisztens || Director’s Assistant: Emilija VELJANOVSKI
Koreográfus || Choreographer: prof. Marija MILENKOVIĆ
Látványtervező || Scenic Design: Katarina INJAC
Jelmeztervezők || Costume Design: Margareta MARINKOVIĆ, Nevena SARAKOVIĆ
Zeneszerző || Composer: Draško ADŽIĆ
Hangtervező || Sound Design: Andrej RISTEVSKI
Zenészek / dob, basszus gitár || Musicians / drum, bass guitar: Ivan PAVLOVIĆ, Filip GRUJIĆ
Video: Matija Đukanović ĐUKA
Producer: Milica RADUMILO
Színpadi rendezés || Stage Director: Milja MAZARAK
február 1. 19:00, Ódry Színpad. || 1 February 7 PM. Ódry Stage.
Az előadás hossza 80 perc szünet nélkül. || The performance is 80 minutes long without intermission.
Szerb nyelven magyar és angol felirattal. || In Serbian with Hungarian and English subtitles.
(Accademia Teatro Dimitri, Verscio, Svájc || Accademia Teatro Dimitri, Verscio, Switzerland)
Egy temetőőr hétköznapi rutinját végzi, amikor saját babonáinak áldozata lesz: egy éjjel, amely olyan akár az összes többi, láthatatlan lényeknek kell kölcsönadnia a testét. Döntéstől szándékig, jelentől múltig, élettől halálig – milyen zenei ütemre táncol majd a lelkünk a túlvilágon?
A Mea Culpa egy szóló performansz, amely maszkokkal, hangokkal, a fizikai színház és a tánc eszközeivel, valamint néhány kimondott szóval mesél el egy történetet. Charles Nomwendé TIENDREBÉOGO célja az afrikai maszk színházi használatában rejlő lehetőségekre rámutatni, és új színházi identitást keresni az afrikai kulturális környezetben.
Victim of his own superstitions, a cemetery guardian, performing his daily duties, finds himself in a weird situation. During a night like all the others, he is obliged to lend his body to invisible beings… From decision to action, present to past, from life to death – to which musical rhythm will our soul dance to in the great beyond?
Mea Culpa is a solo performance that combines the use of masks, sound, physical theater, dance and a few spoken words. Wishing to further develop a theatrical identity in the African environment, Charles Nomwendé TIENDREBÉOGO also offers some possibilities on the prospective use of the African mask.
Koncepció és előadás || Created and Performed by: Charles Nomwendé TIENDREBÉOGO
Maszk konzulens || Mask Consultant: Erhard STIEFEL
Maszkok || Masks: Colette ROY
Bábok || Puppets: Anna KUCH
Zene || Music: Elia MORETTI
Fény || Light: Christoph SIEGENTHALER
február 1. 21:00, Padlás. || 1 February 9 PM. Attic.
Az előadás hossza 60 perc szünet nélkül. || The performance is 60 minutes long without intermission.
(Prágai Előadóművészeti Egyetem, Színművészeti Kar DAMU, Prága, Cseh Köztársaság || Academy of Performing Arts in Prague DAMU, Faculty of Theatre, Prague, Czech Republic)
Részvételen alapuló színház két nézőnek, akik az előadás során együtt vehetnek részt egy különös utazásban. Ehhez közösen hoznak létre egy bábfigurát, amelyet egy játéktáblán mozgatnak együtt, hogy az előadók által előkészített akadályokat leküzdjék.
Participatory style theater for two spectators. Together they create an experience on the topic of journey. First they build a figure and then they collectively move it throught a game board. Together they have to deal with obstacles prepared by the performers.
Színpadi rendezés és dramaturgia || Stage Direction and Dramaturgy: Radka CALDOVÁ, Jakub VAVERKA, Louis TRAORE
Tanár || Tutor: Petra TEJNOROVÁ
február 2. és 3. 15:00, 202/220-as terem. || 2-3 February 3 PM. Classroom 202/220.
Az előadás hossza 15 perc, egyszerre két néző vehet részt rajta. Mindkét napon többször fog ismétlődni kezdés után. || The performance is 15 minutes per 2 viewers. It will be performed multiple times on both days.
NYERS || RAW
(Prágai Előadóművészeti Egyetem, Színművészeti Kar DAMU, Prága, Cseh Köztársaság || Academy of Performing Arts in Prague DAMU, Faculty of Theatre, Prague, Czech Republic)
NYERS / nyers, durva, feldolgozatlan, karcos, tapasztalatlan, nyitott. Egy férfi, aki haldoklik. Egy ember, aki él. Mi, a bábok és a Halál.
RAW / raw, rough, unprocessed, abraded, inexperienced, open. A man dying. A person living. Us, the puppets and Death.
Színpadi rendezés és dramaturgia || Stage Direction and Dramaturgy: Edita VALÁŠKOVÁ & Šimon DOHNÁLEK
Díszlet || Sets: Rufina BAZLOVÁ
Előadók || Performers: Edita VALÁŠKOVÁ, Šimon DOHNÁLEK
Tanárok || Tutors: Jiří ADÁMEK, Eva MÁLKOVÁ SPOUSTOVÁ
február 2. és 3. 15:00, 202/220-as terem. || 2-3 February 3 PM. Classroom 202/220.
Az előadás hossza 30 perc szünet nélkül. Mindkét napon négy előadás várható. || The performance is 30 minutes long without intermission, with four planned performances on both days.
(Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Magyarország || University of Theatre and Film Arts, Budapest, Hungary)
Bemutatkoznak a fizikaisok! A három előadást összefogó este lehetőséget kínál a IV. éves színházrendező – fizikai színházi koreográfus osztály hallgatóinak, hogy mint alkotók, koreográfusok is bemutatkozhassanak az egyetem színpadán.
Introducing the physical theatre class! Made up of three performances, this production has three members of the fourth-year physical theatre and choreographer class presenting their work as artists and choreographers on the university stage.
GULAG
„Tizenkét kilométer – az tizenkétezer méter, és legalább tizenhatezer lépés! Jóságos Isten! Hogyan tesszük meg ezt az utat??!”
„Twelve kilometers – that’s twelve thousand meters, sixteen thousand steps at least! Great God! How can we make such a journey??!”
(RÓZSÁS János: Keserű ifjúság, idézet || Bitter Youth, excerpt)
Előadják || Performed by: GAÁL Dániel, GYULAI-ZÉKÁNY István, HEVESI László, HORKAY Barnabás, KOTORMÁN Ábel, MÁRFI Márk, NAGY Henrik
Koreográfus || Choreographer: BARNA Lilla
NOWADAYS
HOJSZA Henrietta koreográfusi munkája Sosztakovics I. a-moll hegedűversenyére készült. A négy tételes mű lehetőséget ad olyan témák boncolgatására, melyek részei az életünknek, de nem veszünk róluk tudomást. A tánc tökéletes forma ezek megfogalmazására.
The choreographer’s work was inspired Shostakovich’s Violin Concerto No. 1 in A minor. The piece is made up of four movements, and allows us to discuss topics that, though they may be a part of our everyday lives, we do not want to accept. Dance is the perfect form to stage them.
Előadják || Cast: BARNA Lilla, GAÁL Dániel, GYULAI-ZÉKÁNY István, HERMAN Flóra, KOTORMÁN Ábel, MOLNÁR G. Nóra, NAGY Henrik, NAGY Péter István, TÉNAI Petra, VADÁSZ Krisztina.
Látvány || Art Design: HOJSZA Henrietta
Koreográfus || Choreography: HOJSZA Henrietta
Piros ló || Red Horse
A koreográfia kiindulópontja Robert BURNS Felföld, hegyeim című versének Arvo PÄRT által komponált zeneműve.
“Felföld: oda, csak oda vonz a szívem!
Felföld: oda, csak oda!… Fegyveresen
száguld a vadász… fut előtte az őz:
Felföldön a szívem, akárhol időz!”
The choreography was based on Arvo PÄRT’s musical adaptation of Robert BURNS’ poem: My Heart’s in the Highlands.
„My heart’s in the Highlands, my heart is not here,
My heart’s in the Highlands, a-chasing the deer;
Chasing the wild-deer, and following the roe,
My heart’s in the Highlands, wherever I go.”
Előadók || Cast: RUSCSÁK Péter, HERMAN Flóra
Koreográfus || Choreography: HERMAN Flóra
február 2. 17:00, Ódry Színpad. || 2 February 5 PM. Ódry Stage.
Az előadás hossza 1 óra 30 perc egy szünettel. || The performance is 1 hour and 30 minutes long with one intermission.
(Justus Liebig Egyetem, Alkalmazott Színháztudomány Intézet, Giessen, Németország || Angewandte Theaterwissenschaft, Justus-Liebig-Universität, Giessen, Németország)
A Lil LORIAN (Jeruzsálem) és Marc VILLANUEVA MIR (Barcelona) közti együttműködés gyümölcse ez az előadás-performansz, amely egyben vizuális és konceptuális utazás Jeruzsálem és Barcelona között, és amelyben Giessen jelenti a találkozási pontot. A Levélváltások #1-ben a művészek személyes kérdéseiket teszik fel ezekkel a helyekkel és összetett politikai jelentőségükkel kapcsolatban. Középpontban két fontos esemény: a katalán függetlenségi referendum, valamint Trump elnök bejelentése, miszerint az USA elismeri Jeruzsálemet Izrael fővárosának. Az előadók azt kutatják valóság és fikció határán, hogy az ilyen kinyilatkoztatások milyen performatív hatással vannak ezekre a területekre, és megpróbálják megérteni az utópiák és disztópiák bonyolult hatását a valóságunkra.
The fruit of the collaboration between Li LORIAN (Jerusalem) and Marc VILLANUEVA MIR (Barcelona) this lecture-performance is a visual and conceptual journey between Jerusalem and Barcelona, with Giessen serving as the meeting point. In Correspondence #1 the artists deal with their personal queries about these places and their political complexities in the frame of two recent events and the current struggles evolved around them: the Catalan referendum to declare independence on the one hand, and Trump’s announcement of Jerusalem as the capital of Israel on the other. Between reality and fiction, they investigate the performative power that such declarations and statements have on the landscape, and explore the entanglement of the ideas of utopia and dystopia in our realities.
Alkotók || By and with: Li LORIAN & Marc VILLANUEVA MIR
Video || Video Documentation: Nora SCHNEIDER
Támogatók || With the support of: Festival der jungen Talente, Frankfurter Kunstverein, Giessener Hochschulgesellschaft, Institut für Angewandte Theaterwissenschaft
Külön köszönet || Special thanks to: Tal HARAN, Sarianna KANKKUNEN, Danny KRONBERG, Aviv TATARSKY, Mireia PÉREZ, Martina RUHSAM, Ia TANSKANEN, The Mouth and the Foot, Navadei HAUKAF
február 2. 21:30, Hevesi terem. || 2 February 9:30 PM. Hevesi Stage.
Az előadás hossza 80 perc szünet nélkül. || The performance is 80 minutes long without intermission.
Angol nyelven magyar felirattal. || In English with Hungarian subtitles.
(Justus Liebig Egyetem, Alkalmazott Színháztudomány Intézet, Giessen, Németország || Angewandte Theaterwissenschaft, Justus-Liebig-Universität, Giessen, Németország)
A Lil LORIAN (Jeruzsálem) és Marc VILLANUEVA MIR (Barcelona) közti együttműködés gyümölcse ez az előadás-performansz, amely egyben vizuális és konceptuális utazás Jeruzsálem és Barcelona között, és amelyben Giessen jelenti a találkozási pontot. A Levélváltások #1-ben a művészek személyes kérdéseiket teszik fel ezekkel a helyekkel és összetett politikai jelentőségükkel kapcsolatban. Középpontban két fontos esemény: a katalán függetlenségi referendum, valamint Trump elnök bejelentése, miszerint az USA elismeri Jeruzsálemet Izrael fővárosának. Az előadók azt kutatják valóság és fikció határán, hogy az ilyen kinyilatkoztatások milyen performatív hatással vannak ezekre a területekre, és megpróbálják megérteni az utópiák és disztópiák bonyolult hatását a valóságunkra.
The fruit of the collaboration between Li LORIAN (Jerusalem) and Marc VILLANUEVA MIR (Barcelona) this lecture-performance is a visual and conceptual journey between Jerusalem and Barcelona, with Giessen serving as the meeting point. In Correspondence #1 the artists deal with their personal queries about these places and their political complexities in the frame of two recent events and the current struggles evolved around them: the Catalan referendum to declare independence on the one hand, and Trump’s announcement of Jerusalem as the capital of Israel on the other. Between reality and fiction, they investigate the performative power that such declarations and statements have on the landscape, and explore the entanglement of the ideas of utopia and dystopia in our realities.
Alkotók || By and with: Li LORIAN & Marc VILLANUEVA MIR
Video || Video Documentation: Nora SCHNEIDER
Támogatók || With the support of: Festival der jungen Talente, Frankfurter Kunstverein, Giessener Hochschulgesellschaft, Institut für Angewandte Theaterwissenschaft
Külön köszönet || Special thanks to: Tal HARAN, Sarianna KANKKUNEN, Danny KRONBERG, Aviv TATARSKY, Mireia PÉREZ, Martina RUHSAM, Ia TANSKANEN, The Mouth and the Foot, Navadei HAUKAF
február 2. 21:30, Hevesi terem. || 2 February 9:30 PM. Hevesi Stage.
Az előadás hossza 80 perc szünet nélkül. || The performance is 80 minutes long without intermission.
Angol nyelven magyar felirattal. || In English with Hungarian subtitles.
(Színház- és Filmművészeti Egyetem, Budapest, Magyarország || University of Theatre and Film Arts, Budapest, Hungary)
Történet arról, hogy hogyan keletkeztek az emberek, hogyan szedték ki a bambusznádból a nők a férfiakat, mi köze a dohánytermesztésnek az üstököshöz, miért ellensége a kígyó az embernek, hogyan született a nap, miért halt meg a férfi, aki kibújt csúnya bőréből, vagy a hat asszonyról, akik felmentek a Holdra…
Mozgásszínházi előadás egy nem is olyan távoli világ eredetmítoszai alapján. A III. éves színművész osztály előadása.
The story of how humans came to be, how women pulled men from bamboo canes, what tobacco production has to do with a comet, why men and snakes are enemies, how the Sun was born, why did the man who threw off his ugly skin die, or about the six women who journeyed to the moon…
Physical theatre performance based on origin myths from a not so distant world. A performance of the third-year actor’s class.
Játsszák || Cast: FRÖHLICH Kristóf, GOMBÓ Viola Lotti, KENÉZ Ágoston, LENGYEL Benjámin, MAJOR Erik, SAMUDOVSZKY Adrián, ROHONYI Barnabás, STAUB Viktória, TÓTH Zsófia, VÁRADI Gergely, VESZELOVSZKI Janka
Zenei vezető || Musical Direction: TARR Bernadett
Dramaturg: GARAI Judit
Osztályvezető tanárok || Heads of the Class: PELSŐCZY Réka, RÁBA Roland
Rendező || Directed by: HEGYMEGI Máté
február 3. 17:00, Padlás. || 3 February 5 PM. Attic.
Az előadás hossza 45 perc szünet nélkül. || The performance is 45 minutes long without intermission.
Magyar nyelven angol felirattal. || In Hungarian with English subtitles.
(Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar, Kaposvár, Magyarország || University of Kaposvár, Rippl-Rónai Faculty of the Arts, Kaposvár, Hungary)
“MAX: Gabriel, merész ember a bátyád, nevén nevezi a dolgokat, arról beszél, amiről mi félünk hangosan megszólalni. Mi mind halljuk az Úr suttogását a szívünkben, de szégyelljük bevallani. Biztos vagyok benne, hogy Matthias is hallja. Na, Matthias, ne csináld már, mondd ki, hogy igazam van.
MATTHIAS: De hát ez olyan hülye dolog.
GABRIEL: Ne félj, nem meséljük el senkinek.
RUDOLF: Senki nem fogja megtudni a munkahelyeden, hogy hallod az Úr suttogását a szívedben, pedig ők is mind hallják.
MATTHIAS: Igen, egyszerűen berúgtatok és megbolondultatok.
MAX: Berúgtunk és bevallottuk magunknak azt, amit józan fejjel nem tudunk bevallani.”
Az V. éves színművész osztály előadása.
“MAX: Gabriel, your brother is a brave man, he is not afraid to tell it like it is, to talk about things we don’t dare speak about. We all hear the Lord whispering in our hearts, but are ashamed to admit it. I’m sure Matthias can hear it too. Come on, Matthias, admit that I’m right.
MATTHIAS: But this is so stupid.
GABRIEL: Don’t be afraid, we won’t tell anyone.
RUDOLF: Your colleagues won’t hear about how you can hear the Lord whispering in your heart, even though they all can too.
MATTHIAS: Yes, you all just drank too much and lost control.
MAX: We got drunk and confessed things to ourselves that we cannot confess to when we are sober.”
A performance of the fifth-year actor’s class.
Előadók || Cast: SZILÁDI Hajna, BERGENDI Barnabás, MAIZÁC Stefánia, VARGA FEKETE Kinga, TÖRŐ Gergely, RÁBAKÖZI Gergő, TÖRÖK Sára, KRUPP Bence, BACH Zsófia, BERA Márk, ARATÓ Ármin, MUCSI Kristóf, BÁNFÖLDI Szilárd, KÁDAS Petra
Fordította || Translated by: KOZMA András
Látványtervező || Art Direction: GYŐRI Bianka
Szcenikai vezető || Scenic Manager: SZALAI József
Világítástervező || Light Design: MEMLAUR Imre
Technikai vezető || Technical Manager: HORVÁTH Gábor
Osztályvezető tanár || Head of the Class: EPERJES Károly
Rendező || Directed by: BERGENDI Barnabás
Támogatók || Supported by: Csiky Gergely Színházért Közhasznú Alapítvány, Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kara || Csiky Gergely Színházért Public Benefit Foundation, University of Kaposvár, Rippl-Rónai Faculty of the Arts.
február 3. 20:00, Ódry Színpad. || 3 February 8 PM. Ódry Stage.
Az előadás hossza 90 perc szünet nélkül. || The performance is 90 minutes long, without intermission.
A résztvevő egyetemek rövid bemutatása
Dokumentumfilmek
Vanessza, a fiatal roma lány élete nagy lehetőségére, egy rangos boksz gálára készül. A kis, vidéki edzőteremből a bajnokságig hosszú az út, ám gondoskodó edzője segítségével talán legyőzhető a számtalan akadály.
Vanessza, the young Roma girl is getting prepared for the chance of her lifetime, a presigeous boxing-tournament. The road is long from the small countryside gym to the tournament, but with the help of her trainer, they may be able to go against all odds.
István a lakótelep fodrásza. Szalonjában mindennap váltják egymást a környék lakói, akik saját problémáik súlyával ülnek a fodrászszékbe. A hajvágási procedúra alatt megismerjük egy mikrokörnyezet sokszínű arcát.
István is a hairdresser in a Hungarian suburban housing estate. Every day there is a new client with whom Istvan begins a conversation…
Miyu, egy fiatal japán lány, azért küzd, hogy álmát valóra válthassa: profi balett táncos szeretne lenni. A szakmát jelenleg Budapesten tanulja, több ezer kilométerre családjától. A kulturális és nyelvi különbségek, valamint fizikai hátrányai ellenére, kitartóan készül élete egyik legnagyobb versenyére. Miyu a következőben hisz: “egy probléma lényegében az esélyed, hogy a legjobban teljesíts”.
Miyu, a young Japanese girl is trying to fulfil her dream of becoming a professional ballerina – all this in Europe, Budapest, with no family by her side. Despite facing disadvantages such as her height or language and cultural barrier, she is fighting to win her biggest competition to date. Miyu believes the following: “a problem is your chance to do your best”.
Era vidékre menekült. Távol attól az embertől, aki kihasználta. Szedett-vedett házikóban tengeti életét egy olyan környezetben, ahol az emberek többsége megveti azért, amivel a megélhetésre valót megkeresi. De aztán egy kínai filmes személyében viszont megértő beszélgető társra talál.
Era fled to the countryside. Away from the person who used her. She is living in a ramshackle little house, in a place where most people condemn her for the way she makes her living. But then she meets a Chinese filmmaker who lends her a sympathetic ear.
Amíg a nők dolgoznak, addig a férfiak a kocsmában töltik a napot. Egy különleges falu, ahol a nők munkája másfajta örömöket szolgál, mint a kocsmai italozás.
While the women work, the men spend their days in the pub. A unique village, where women find joy in their work – a joy unlike the one found drinking in pubs.
Rövidfilmek
Ica és Imre negyven éve házasok. Amikor az egyiküknek mennie kell, a másik nem tud mást tenni, mint beletörődni a megváltoztathatatlanba. A film arra próbál rávilágítani, hogy a búcsú nem egy pillanat, hanem egy sokkal hosszabb folyamat része, és semmiképpen sem döntés kérdése.
Forty years focuses on Ica and Imre, a couple in their mid-sixties. The woman prepares herself to die, however, the man cannot accept it. After a while, he realizes that he’s unable to do anything, so he resigns himself to the inevitable. In the time they’ve got left, he’s trying to make her happy, the way he has been doing for the last forty years, with more or less success.
Kárpáti Anikó (61) utolsó napját követjük végig, mielőtt végleg elhagyja az országot, hogy lánya családjához költözzön. Az idősödő nő őrült rohanásba kezd, melynek egyetlen célja, hogy végérvényesen lezárja itthoni életét. A zaklatott nap végén azonban kénytelen szembenézni mindazzal, amit maga mögött hagyott, és azzal, ami előtte áll.
Anikó, 61, is about to leave Hungary to move in with her daughter’s family in the UK. This is her final day before leaving everything she used to know behind.
A film teljes sötétben kezdődik, egy olyan kiállításon, ahol a látóknak lehetőségük van kipróbálni, milyen fény nélkül tapasztalni a világot. Itt találkozik egymással Anna, aki a pasijával érkezik a kiállításra, és Balázs, a vak tárlatvezető. A találkozást máshogy élik meg, de mindkettőjükben nyomot hagy. Vajon mit kezdenek ezzel, amikor újra találkoznak?
The story of an encounter about the blurry and mostly invisible boundaries of human relationships.
A háború pusztította Szarajevóban egy magányos, bosnyák nő vízért indul, hogy végre hajat tudjon mosni. Döntésétől sem a szomszédai, sem a mesterlövészek nem tudják eltántorítani.
A lonely woman in war-torn Sarajevo embarks on a journey to find water, and neither her neighbors nor sniper fire can stop her.
Kiállítás
A Színház és Filmművészeti Egyetem MA látványtervező szakos tavaly diplomázott és jelenlegi hallgatóinak bemutatkozó kiállítása a hallgatók diplomamunkái mellett egy kis ízelítőt ad a kétéves képzés során készített művekből is. A munkákkal a látványtervezés sokoldalúsága kerül bemutatásra: jelmeztervezés, játéktervezés, animáció, stop motion, színházi- és filmes látványtervezés, karaktertervezés, concept art és 3D tervezés.
The new exhibition of current and recently graduated Scenography MA students from the University of Theatre and Film Arts showcases their diploma works, while also giving viewers a glimpse of the work done at the university during the two-year training program. The collection reflects the multiple facets of scenography: costume designs, game designs, animation, stop motion, theatre and film scenic designs, character designs, concept art and 3D designs will all be among the works.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervezőinek mind az öt évfolyama képviselteti magát az alap- és mesterszakos hallgatók féléves munkáiból válogatott kiállításon, amelyen többek közt színházi látványterveket, maketteket, díszlet-, jelmez- és bábterveket is láthatnak az érdeklődők.
All five years of the Scenography BA and MA students from the Hungarian University of Fine Arts will be exhibiting examination pieces as a part of this exhibition. Visitors will be able to see their theatre scenography designs, mock-ups, set, costume and even puppet designs.
Az idei FACT kiállításon első- és harmadéves látványtervező hallgatóink 2018/2019 év őszi szemeszterének munkáiból nyújtunk válogatást. Az első szemeszterben egymásra épülő, az absztrakt gondolkodást fejlesztő szín- és térkompozíciós feladatokkal, míg az ötödikben Brecht műveivel foglalkoztak a hallgatók: A kaukázusi krétakör, A szecsuáni jólélek, A kurázsi mama című drámákat álmodták színpadra. Etűd-feladatként pedig Bartók A kékszakállú herceg vára című művéhez készítettek terveket.
This year’s FACT will have an exhibition of the work done by first and third-year students during the Autumn semester of the 2018/2019 school year. During the first semester students studied the basics of abstract color usage and composition, while students in their fifth semester made designs for plays by Brecht like The Caucasian Chalk Circle, The Good Person of Szechwan and Mother Courage. They also created etude pieces based on Bluebeard’s Castle by BARTÓK Béla.
január 31. – február 3. 20:00, Várkonyi terem. || 31 January to 3 February 8 PM. Várkonyi Studio.
Kiállításmegnyitó || Exhibition Opening:
január 31. 18:30, Várkonyi terem || 31 January 6:30 PM, Várkonyi Studio.