Kiváló hangulatban folyik a felvételi, a fiatalok motiváltak és nagyon jól felkészültek – újságolja a negyedik, reggeltől-estig tartó felvételi nap ...
Kiváló hangulatban folyik a felvételi, a fiatalok motiváltak és nagyon jól felkészültek – újságolja a negyedik, reggeltől-estig tartó felvételi nap után Kiss-B Atilla, a 2021/2022-es tanévben induló operett- és musicalszínész osztály vezetője.
Hosszú kihagyás, 16 év után újra indul operett és musical színész osztály az SZFE-n. Legutóbb ilyen szakon 2005-ben diplomáztak Kerényi Imre tanítványai. Az új osztály vezetője Kiss-B Atilla Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, operaénekes, az Operettszínház főigazgatója lesz, segítője pedig a Jászai Mari-díjas Homonnay Zsolt színész, rendező, dalszerző. A képzés az Operettszínház és az SZFE együttműködésében valósul meg. Újdonság, hogy az Operett egyfajta mentorszínházként működik együtt Egyetemünkkel.
Kiss-B Atilla elmondta, jó az, hogy a Budapesti Operettszínházban tudnak teret biztosítani az egyes fordulóknak. „Tapasztaljuk, hogy a felvételizők ihletet kapnak attól, hogy egy reális színházi, színpadi térben tudnak bemutatkozni, megmérettetni. Egyébként már az is egy igen fontos szempont, hogy egy felvételiző el tudja-e küldeni az energiáit a színpadtól a nézőtérig, be tudja-e beszélni, énekelni a teret. A Covid-helyzet tekintetében is biztonságos feltételek mellett tudjuk lebonyolítani a vizsgákat. Mind az operett-, mind a musical műfajában igencsak elkel a vérfrissítés. Örvendetes, hogy több mint 130 fiatal jelentkezett az induló osztályba. Az Operettszínház művészeinek színe-java vesz részt már a felvételi vizsgáztatásban is, őszinte érdeklődéssel és szerteágazó tapasztalatból szerzett tudással állnak elibe a tehetséges fiatalok szakmai beavatásának” – hangsúlyozta a leendő osztályvezető.
Homonnay Zsolt szerint – aki 1997-ben diplomázott szintén operett musical osztályban – a jó musical színész nagyon erős színészi attitűddel rendelkezik, így közelít a szerepek felé, másrészt nagyon ismeri a zenét, a zenedramaturgia világát, meg tudja fejteni a maga számára, hogy mit akart a zeneszerző, mi a zene habitusa, amplitúdója, és ez a saját pszichéjén, szívén keresztül tudja szubjektíven interpretálni. A jó zenés színész magyarul nagyon jó színész és nagyon jó énekes, és ez a kettő organikus egységet alkot, nem válik el. Homonnay Zsolt szavaiból érződik, hogy nem ért egyet azokkal a hangokkal, amelyek szerint az énekes színészek könnyedebb darabokban könnyedebben játszanak. „Nagyon nem értek egyet ezzel, mert nem ez a valóság. Egyrészt sok zenés darab – az operáktól a musicalekig – születik drámai művekből. Ha vesszük például Moliere Don Juanját, amiből Mozart a Don Giovannit írta, akkor láthatjuk, hogy a zene ugyanazokat a mélységeket járja be, nem könnyíti, hanem még inkább árnyaltabbá teszi a dolgokat. Ha azt mondom, hogy a Hamletben van egy olyan színészi állapot, amelyből a „Lenni vagy nem lenni” monológot kell megformálni, az semmivel nem nehezebb feladat, mint mondjuk a Nyomorultak „Who am I?” című Jean Valjean nagymonológ, amely ugyanazt a színészi attitűdöt igényli, miközben még meg kell felelni a zeneszerző elvárásainak, és az énekesi előadásnak is. Alap, hogy az a bizonyos színészi állapot meglegyen, és ehhez még hozzá kell tenni az éneklést is.”
A leendő társosztályvezető szerint innentől már az ő felelősségük, hogy eleve ilyen szempontok szerint válogassanak a jelentkezők közül. „Senki nem fogja megúszni a színészi részét, csak azért mert jó hangja van, és senki nem fogja megúszni az énekesi részét csak azért, mert hihetetlen jó színész. A komplexitást mindenkitől meg fogjuk követelni, miközben nagyon odafigyelünk a fejleszthetőségre is.” A felvételi június elejéig tart, és ahogy Homonnay Zsolt ígéri senki nem fognak elengedni úgy, hogy ki ne hozzák belőle jelenlegi tudásának legjavát.