Igazán jól csak a szívével lát az ember, mondja a mese. Az operatőrök azok a varázslók, akik láthatóvá teszik számunkra azt is, ami az átlagos szem számára láthatatlan? – kérdeztem Sára Balázs operatőrt, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet vezetőjét. Ez alapvetően igaz az operatőrökre, de ugyanezzel tulajdonsággal rendelkeznek az igazán jó fotósok és képzőművészek is. […]
Igazán jól csak a szívével lát az ember, mondja a mese. Az operatőrök azok a varázslók, akik láthatóvá teszik számunkra azt is, ami az átlagos szem számára láthatatlan? – kérdeztem Sára Balázs operatőrt, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet vezetőjét.
Ez alapvetően igaz az operatőrökre, de ugyanezzel tulajdonsággal rendelkeznek az igazán jó fotósok és képzőművészek is.
Milyen adottságai vannak egy jó operatőrnek?
Azon kívül, hogy láthatóvá teszi azt, ami az átlagos szem számára láthatatlan, együttműködve a rendezővel, megteremti egy adott jelenet hangulatát, atmoszféráját és mindezt úgy teszi, hogy a néző sodródik a film cselekményével, beleéli magát a filmbe, elkápráztatja annak látványvilága.
Mi lehet az oka annak az örvendetes ténynek, hogy sok világhírű filmes alkotónk, köztük operatőrök is vannak? Igazi filmes nemzetnek tartanak bennünket.
Talán az, hogy az Egyetemen, illetve korábban a Főiskolán olyan jelentős művészek tanítottak, akik maguk is gyakorló, elismert filmesek voltak, akiket a hallgatók a mesterüknek tekintették és ez ma is érvényes.
Beszélve jó pár operatőrrel, általában az derült ki, hogy már kiskorukban fotóztak, kamaszkorukban filmezgettek. Ez általános?
Igen ez jellemző, ma különösen, amikor már a kisiskolások is olyan mobiltelefonokat használnak, amivel HD minőségű mozgóképet készítenek, sőt össze is montírozzák azokat.
Milyenek a mostani felvételizők?
Szinte félkész szakemberek. A többségük saját kamerával rendelkezik, forgatnak, vágnak, sőt van, aki zenét is szerez a kisfilmjéhez.
Milyen adottságokat mértek fel? Csak szakmait, vagy műveltségbélit is? Milyen szinten kell lenni?
A szakmai adottságok mellett, ami elsősorban a látásmódot, kompozíciós képességet, ritmusérzéket jelenti, odafigyelünk a műveltségükre, kíváncsiak vagyunk az érdeklődési köreikre, elhivatottságukra.
A laikusok közül sokan nem tudják, hogy a rendező elsőszámú alkotótársa az operatőr. Hogyan oszlik meg a munka?
Ez főleg a rendező alkatától függ. Van, aki rábízza az operatőrre a kamera elhelyezését, az objektív kiválasztását, a fényirányok meghatározását, de olyan is van, aki nagyon határozott vizuális elképzeléssel kezdi meg a forgatást.
Milyen felszereltséggel várja a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet a hallgatókat?
Most egy kicsit szakmai leszek. Két ARRI Alexa kameránk van Zeiss alapsorokkal, Angenieux Optimo zoomobjektívekkel. A napokban érkezett meg a RED Monstro 8K nagyfelbontású kamera. A műteremben Panther Magnum dolly és ARRI led, tungsten és HMI lámpák várják a hallgatókat. Tovább folytatjuk a 35mm-es negatívra forgatható operatőri gyakorlatokat. A TV-stúdióba is új kamerák érkeznek. A vágó és hangmérnök osztályok is új computerekkel, digitális utómunka colorist stúdióban, szinkron, zene, foley és 7.1 Dolby Digital stúdiókban kezdik meg tanulmányaikat az Intézetben.