A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2014 őszétől a következő témákban hirdet felvételt.
Az SZFE Doktori Iskolája 2014 őszétől az alábbi témákban hirdet meg felvételt:
Színházművészet
a színjátszás és előadóművészet gyakorlati és elméleti kérdései (Hegedűs D. Géza, Huszti Péter, Máté Gábor, Zsámbéki Gábor)
egyetemes dráma- és színháztörténet (Földényi F. László, Jákfalvi Magdolna, Karsai György, Lengyel György, Székely Gábor)
magyar dráma- és színháztörténet (Győrei Zsolt, Jákfalvi Magdolna, Lengyel György, Marton László, Székely Gábor)
zene és színház (Bagó Gizella, Tallér Zsófia)
Film- és videóművészet
filmtörténet, filmelmélet és filmdramaturgia (Báron György, Gelencsér Gábor, Schulze Éva, Stőhr Lóránt, Szabó Iván)
a filmművészet gyakorlati (rendezői, operatőri, vágói, hangtechnikai, produceri, stb.) kérdései (Almási Tamás, M. Tóth Géza, Rajk László, Schulze Éva, Balázs Gábor, Kékesi Attila)
dokumentumfilm (Almási Tamás, Kékesi Attila)
film és látvány (M. Tóth Géza, Rajk László)
média (Bárdos András, Rajk László)
150 éves a Színház- és Filmművészeti Egyetem – ehhez kapcsolódó magyar színház- és filmtörténet (Gelencsér Gábor, Jákfalvi Magdolna, Báron György, Stőhr Lóránt)
A részletes témahirdetéseket lenn találja. A témahirdetések ajánlatok, a jelölt ezektől eltérhet.
Témák oktatónként:
Név |
Téma |
Almási Tamás |
|
Bagó Gizella |
1. Megzenésített versek, sanzonok, kuplék magyar nyelven. A stílust meghatározó költők, zeneszerzők, szövegírók munkássága. Zenei, irodalmi, előadói értékek a műfajban. A kis formák helye a zenei és színházi életben. 2. A prózai színészek szerepépítése a hangfajok, életkor tükrében. A szerepek szövegeinek „zeneisége” (ritmus, tempó, hangerő, moduláció, színek) mint „kottakép”. 3. Legendás előadások, legendás szereplők. Színész énekesek, a Nemzet Színészei zenés előadásokban. (Kaposvártól Budapestig). Régi zenei értékek a mai színész énekes utánpótlás nevelésében. |
Balázs Gábor |
A hangtechnika és a filmművészet kölcsönhatásai |
Bárdos András |
|
Báron György |
|
Földényi F. László |
|
Gelencsér Gábor |
1. Filmelmélet 2. – fikció és dokumentarizmus viszonyának elméleti reflexiója a korszak szakirodalmában, rendezői jegyzeteiben és műveiben a Budapesti Iskolától a Balázs Béla Stúdió experimentális dokumentumfilmjeiig – a parabolikus forma poétikai alakzatai – a műfajiság kérdésének alakulása elméleti szempontból (a műfajiság keretfeltételeinek vizsgálata) 2. Filmtörténet – a műfajiság kérdésének alakulása történeti szempontból (folyamatelemzés, korszakok összevetése, műfaji keresztmetszetek) – társművészeti párhuzamok: irodalom és film a hetvenes években, képzőművészet és film a nyolcvanas években – a hetvenes-nyolcvanas évek underground, a nyolcvanas-kilencvenes évek non professional művészete; e csoportok hatása a filmtörténeti folyamatokra 3. Filmelemzés – egy-egy lezárult, ugyanakkor kevéssé ismert, illetve feldolgozott életmű elemző bemutatása (pl. Novák Márk, Szörény Rezső, Szász Péter, Fehér György, Kardos Ferenc) – motívumelemzés (pl. lakás), konfliktustípusok elemzése (pl. generációs) – stíluselemzés (pl. a realista stílus átalakulása a hatvanas-hetvenes években, az időrend-felbontásos elbeszélésmód stílusalakzatai Fábrinál, Gaálnál, Makknál, Huszáriknál)
|
Győrei Zsolt |
|
Hegedűs D. Géza |
|
Huszti Péter |
Jago: „Ki mondja még, hogy gazember vagyok? Hát nem derék, nem jó az én tanácsom?…” (Shakespeare: Othello) A színész mint a szerep „védőügyvédje”. Alakítások életre keltése és életben tartása az olvasópróbától az utolsó előadásig. |
Jákfalvi Magdolna |
|
Karsai György |
|
Kékesi Attila |
1. Rendezői beavatkozás a dokumentumfilmben
|
Lengyel György |
1. Párhuzamos életrajzok: Hevesi Sándor és dr. Németh Antal rendezői és igazgatói munkássága a Nemzeti Színházban. 2.Major Tamás és Gellért Endre Nemzeti Színháza 1945-1959. 3. A magyar színház útjai a 20. században. (1890-2000) 4.Az orosz avantgárd színháza és hatása a 20. és 21. század színjátszására: Meyerhold, Vahtangov ,Taírov, Jevreinov és követőik. Az orosz színházi forradalom a 1917-es forradalom előtti évtizedektől a sztálinista terrorig. A szovjet színház a sztálinizmus évtizedeiben 1934-től – a peresztrojkáig. 5. Peter Brook:”Az összetett és a rejtett valóság” Peter Brook rendezői életműve – napjainkig Shakespeare rendezések, a Mahabarata, az afrikai és ázsiai színház hatása Operarendezései: Carmen, Don Giovanni. 6.Ariane Mnouchkine Napszínháza A társulat alkotómunkája. Az antik tragédiák, Shakespeare művek előadásai. A politikai dokumentumdrámák. Az ázsiai színház hatása A. Mnouchkine rendezéseire. 7. Színház és dráma a 20. századi diktatúrákban (1919- a hatvanas évekig) (Németország, Szovjetunió, Olasz – Spanyol – Francia- Görögország, Skandinávia, a balti államok és a volt „szocialista” országok. |
Marton László |
1. Nádasdy Kálmán és Oláh Gusztáv munkássága az Operaházban. 2. Jób Dániel munkássága 3. Horvai István munkássága 4. A Vígszínház története a II. világháború után |
Máté Gábor |
1. A vendégszöveg szerepe a színházi előadásban. 2. A beszédtanítás új útjai a külföldi és hazai gyakorlat tükrében |
M. Tóth Géza |
1. A karakter design szerepe a kortárs animációban. 2. A filmes elbeszélés új lehetőségei az animációs filmben 3. Hogyan hangzik a kép, mire képes a hang? – A hang és a mozgókép együttes alkalmazásának új lehetőségei. 4. Megörökíteni és létrehozni. – Animációs technológiák alkalmazása a játékfilmben. |
Radnai Annamária |
1.A. P. Csehov munkássága 2.XIX. századi orosz dráma 3.Filmes narratívák 4.Dokumentumfilmes elbeszélésmódok 5.Dramaturgia a színházon, filmen kívüli területeken |
Rajk László |
1. A látvány, mint urbanisztikai elem. 2. Köz- és privát események medializálása. |
Schulze Éva |
1. Filmdramaturgia, filmforgatókönyv. 2. Rendezői pályaképek a filmes történetmesélés aspektusából. 3. Kiemelkedő magyar /európai, amerikai/ forgatókönyvírók munkássága, hatásuk az adott ország filmművészetére. 4. A rendszerváltozás történetei a magyar játékfilmekben, összehasonlító elemzés más volt szocialista országok hasonló tematikájú játékfilmjeivel. |
Stőhr Lóránt |
1. A dokumentumfilm elmélete és poétikája 2. Teatralitás és performativitás a filmben 5. A modern film esztétikája |
Szabó Iván |
1. A forgatókönyvírás elmélete és gyakorlata 2. A filmes elbeszélés elmélete |
Székely Gábor |
Kortörténet. A rövid darabok. A nagy művek A magyarul régóta hiányzó monográfia pótlása Új fordítások készítése A színművek elemzése
Kortörténet Drámák elemzése Új fordítások készítése
Monográfia Kortörténet Kis kísérleti darabok, egyfelvonásosok Nagy drámák |
Tallér Zsófia |
A rendező és a zeneszerző együttműködésének analízise, a rendezői életművek feldolgozásán keresztül |
Upor László |
1.A kortárs brit dráma irányai és jelentős szerzői 2. Ír dráma a XX. és XXI. században 3. A drámafordítás elméleti és gyakorlati kérdései 4. Összehasonlító fordításkritika, fordításelemzés |
Zsámbéki Gábor |
1. A színész és rendező viszonyának alakulása a magyar színháztörténetben. 2.A magyar színházi struktúra változásai a Kelemen Társulat megjelenésétől napjainkig, különös tekintettel a az 1945-től 2013-ig tartó időszakra. |